Srebrna nit
Za dostojno starost V Ljubljani, 4. decembra 2025
Ministrstvo za solidarno prihodnost
Varuh človekovih pravic
Ob mednarodnih dnevih boja proti nasilju nad ženskami opozarjamo na ranljivost starejših žensk
Javno pismo
V Srebrni niti se ob Mednarodnih dnevih nasilja nad ženskami, ki potekajo med 25. novembrom in 10. decembrom, pridružujemo številnim organizacijam in posameznikom in skupaj z njimi opozarjamo na nasilje nad starejšimi ženskami.
Združeni narodi so leta 1993 v Deklaraciji o odpravi nasilja nad ženskami opredelili nasilje nad ženskami kot „vsako dejanje nasilja, ki temelji na spolu, in ima za posledico ali je verjetno, da bo imelo za posledico fizično, spolno ali psihično škodo ali trpljenje žensk. Vključene so tudi grožnje s takšnimi dejanji, odvzem ali samovoljna omejitev prostosti, ne glede na to, ali se to dogaja v zasebnem ali javnem prostoru.“
Tudi v naši državi se z daljšo življenjsko dobo žensk stopnja njihovega tveganja za nasilje povečuje. K temu med drugim prispeva več dejavnikov, eden od njih je revščina. Analize Statističnega urada RS za leto 2023 kažejo, da se pri ženskah, starejših od 65 let, revščina povečuje bolj kot pri moških. Pod pragom tveganja revščine je tega leta živelo več kot 250.000 prebivalcev Slovenije, od tega 52 odstotkov žensk.
Starejše ženske so ena najbolj ranljivih družbenih skupin. Imajo manj družbene in socialne moči, so slabše informacijsko opismenjene, imajo več težav z zdravjem, več kroničnih bolezni, so s tem telesno in duševno bolj ranljive, mnoge se ukvarjajo z golim preživetjem, odvisne so od pomoči svojcev in drugih, ki pa nad njimi lahko izvajajo tudi nasilje - iz različnih razlogov. Tako so lahko izpostavljene telesnemu, psihološkemu, ekonomskemu, spolnemu nasilju ali zanemarjanju. Nekatere, ne nujno revne, pa so zaradi posedovanja nepremičnin(e) ali prihrankov lahko prav tako izpostavljene različnim oblikam nasilja ali zlorab, zlasti izsiljevanju bližnjih sorodnikov (otrok, vnukov), da naj se izselijo iz lastne (večkrat dejansko prevelike) nepremičnine in jo prepišejo na sorodnike.
Po raziskavah, ki jih je pri nas premalo, se največ nasilja nad starejšimi ženskami dogaja v domačem okolju, ki bi moralo biti najbolj varno. Žrtve nasilja s strani svojcev (partnerjev, otrok, vnukov, drugih bližnjih) to pogosto skrivajo, saj so lahko povsem odvisne od njihove pomoči (skrb za higieno, prehrano, kurjavo, zdravstveno oskrbo, socialno podporo,…). Prav tako se težko odločajo za prijavo nasilja, četudi so lahko življenjsko ogrožene. Svoje prispevajo še sram in stigma pred razkritjem nasilja v družini, pa tudi nezaupanje v institucije, ki naj bi obravnavale prijavo in pomagale reševati težko situacijo.
Pri nasilju je znanih več dejavnikov tveganja, ki so povezani z ranljivostjo žrtev, npr. telesna in psihična oslabelost, splošna nemoč, težavnost opravljanja vsakodnevnih aktivnosti, pa tudi posebne značilnosti povzročiteljev, kot so motnje v duševnem zdravju, zloraba alkohola ali drugih substanc, brezposelnost, slabi odnosi v družini, kar vse kaže na kompleksnost nasilja nad starejšimi ženskami v domačem okolju.
Pomembno je, da imajo starejše ženske na voljo ustrezne informacije o pomoči v primerih nasilja. Ne le po spletnih omrežjih, tudi s klasičnim informiranjem, na primer po radiu, televiziji, s plakati, z zloženkami v njim dostopnih krajih (zdravstveni domovi, lekarne, pošte, banke, združenja upokojencev …). Zelo dragocene so socialne vezi; sorodniki, prijatelji, sosedje naj bodo pozorni na znake, ki lahko kažejo na nasilje: pogoste in nenavadne poškodbe, nezdravljeni zlomi, rane, vznemirjenost, molk, sprememba v vedenju, socialna osamitev, zanemarjenost, že obravnavani problemi v družini … Štejejo pogovor, zaupanje, konkretna pomoč, občutek, da žrtve niso same v svojih stiskah. Ženska se o nasilju lahko zaupa tudi zdravniku ali (patronažni) medicinski sestri, negovalki na domu ...
Nasilje je treba prijavljati, saj s tem lahko rešimo življenje. Izkušnje kažejo, da je premalo tistih, ki so se pripravljeni izpostaviti v takšnih primerih, zato obstajajo še anonimne poti prijave (policija, centri za socialno delo, telefoni za pomoč žrtvam nasilja, na primer SOS telefon). Nasilja se ne sme ignorirati, namenoma spregledati ali minimalizirati, sploh pa ne zagovarjati povzročiteljev. Vsi ljudje, pri čemer ob tokratni priložnosti zaradi ranljivosti posebej izpostavljamo starejše ženske, imajo pravico do kakovostnega, varnega in dostojanstvenega življenja. Za nasilje je vedno odgovoren povzročitelj.
Želimo spomniti še na Mednarodni znak za pomoč pri nasilju v družini, ki pomeni, da pri iztegnjeni dlani ukrivimo palec navznoter in ga pokrijemo z ostalimi štirimi prsti. Znak je pred leti objavila slovenska policija.
www.policija.si/medijsko-sredisce/sporocila-za-javnost/sporocila-za-javnost-gpue/107316-mednarodni-znak-za-pomoc-pri-nasilju-v-druzni-ga-poznate
Društvo Srebrna nit - Združenje za dostojno starost
Mag. Irena Žagar
Predsednica
V Društvu Srebrna nit z obžalovanjem ugotavljamo, da je na referendumu o Zakonu o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja pretehtalo nezaupanje, utemeljeno na strahu, lažeh in manipulacijah .
Zahvaljujemo se vsem, ki ste podprli zakonsko ureditev pomoči pri prostovoljnem končanju življenja. Razočarani smo v imenu vseh tistih, ki so iskreno pričakovali sistemsko ureditev pomoči v najtežjih trenutkih življenja – ko gre za neozdravljivo bolezen, neobvladljive bolečine in trpljenje ter razčlovečenje, ki ga sodobna zdravstvena stroka še ne zna omiliti.
Kljub neugodnemu izidu referenduma ostajamo zavezani dialogu o vsebini zakona, ki smo ga v prvotni obliki sami predlagali in v nadaljevanju sodelovali v vseh prizadevanjih za uveljavitev končne različice, potrjene v državnem zboru. Vse utemeljene pripombe na zakon bomo podrobno preučili ter podprli izboljšave zakonskega besedila. Po preteku zakonskega roka enega leta bomo Vladi RS in parlamentarnim strankam predlagali, da zakon ponovno vložijo – to pot z okrepljeno podporo civilne družbe in z dodatnimi strokovnimi argumenti.
Odločno zavračamo žaljive in absurdne očitke, da naj bi bili zagovorniki »kulture smrti«. Srebrna nit je in ostaja zagovornica kulture dostojnega življenja starejših ter pravice posame-znika do avtonomnega odločanja tudi o tem, kako končati svoje življenje, kadar so za to izpolnjeni strogi in jasno določeni pogoji. Srebrna nit se od leta 2018 neprekinjeno zavzema za dostojno življenje starejših, je glasna zagovornica njihovih pravic ter se dosledno bori proti starizmu in za medgeneracijsko sodelovanje.
Želimo, da bi paliativna oskrba končno zaživela v obsegu, ki ga ljudje potrebujejo in zaslužijo, in za kar smo si že in si bomo tudi vnaprej aktivno prizadevali. Njen razvoj in dostopnost sta v veliki meri odvisna od zdravnikov, ki so se v zadnjem letu pogosto sklicevali na svetost življenja ter na interpretacije in spoštovanje Hipokratove prisege, katere vsebina izvira iz nekih drugih, zelo oddaljenih časov. Pozivamo jih, naj se odločijo, da bodo v svoje delo s pacienti umestili tudi skrb za paciente, ki paliativno oskrbo potrebujejo, in jih v zvezi s tem ustrezno napotovali. Ministrstvo za zdravje je v zadnjem tednu jasno sporočilo, da so od začetka leta 2025 vse storitve paliativne oskrbe plačane po realizaciji. Zato ni razloga, da paliativna oskrba ne bi bila dosegljiva in na voljo tistim, ki jo potrebujejo, če le imajo osebnega zdravnika. Prvo oceno o potrebi po paliativni oskrbi namreč najpogosteje naredijo prav zdravniki v ambulanti družinske medicine.
Zato Srebrna nit ponovno – kot že nekajkrat prej - podaja zahtevo za dvig normativov zdrav-nikov družinske medicine na evropsko primerljivo raven, saj bo s tem tudi paliativna oskrba bolj dostopna pacientom, ki jo potrebujejo. Opozarjamo tudi, da zdravniki že 680 dni stavkajo, kljub temu da so brez javnosti vidnih pogajanj dosegli največje zvišanje plač med javnimi uslužbenci.
Ob tej priložnosti se avtorjem in aktivnim podpornikom zakona (ZPPKŽ) iskreno zahvaljujemo za izjemno obsežno in kakovostno opravljeno delo, za vztrajnost pri pojasnjevanju dejanske vsebine zakona, hkrati pa za potrpežljivo in kultivirano nasprotovanje neutemeljenim trditvam, podtikanjem in manipulacijam.
Izražamo tudi globoko razočaranje v zvezi z delom nekaterih novinarjev in medijev, njihovimi zapisi, komentarji in vodenjem javnih soočenj pred referendumom. Večkrat so nekateri namreč dopustili, da sta prevladala lažniva retorika o »zastrupljanju bolnikov« in zavajanje o domnevnih »zlorabah«, za katere ni znanstvenih dokazov, sploh pa ne evidenc. Ali res živimo v družbi, kjer nekateri novinarji kot medijski strokovnjaki ne želijo ločevati resnice od laži, oziroma od manipulacij z nepreverjenimi podatki?
Društvo Srebrna nit bo nadaljevalo s prizadevanji za uveljavitev zakona o pomoči pri prosto-voljnem končanju življenja, ki ga razumemo kot pomembno sestavino dostojnega življenja starejših, prav tako pa za razvoj paliativne in dolgotrajne oskrbe ter za preprečevanje nasilja nad starejšimi in vseh oblik starizma. Med svoja prizadevanja za uveljavitev ZPPKŽ uvrščamo tudi resen razmislek o vložitvi pritožbe na Državno volilno komisijo, s čimer problematiziramo izid referendumskega glasovanja o ZPPKŽ dne 23. novembra 2025 zaradi nezakonitega poseganja v kampanjo s strani nepooblaščenih ustanov in organizacij, ki v njej niso imele statusa organizatorjev.
Vabimo vas, da spremljate naše delo na spletnih straneh www.srebrna-nit.si in www.moježivljenje-mojapravica.si ter da se nam pridružite v prizadevanjih za uresničevanje našega poslanstva. Smo nevladna organizacija v javnem interesu, ki se financira izključno iz prostovoljnih prispevkov članstva, delujemo brez plačevanja obvezne članarine in s pomočjo donacij somišljenikov. Za vse navedeno se našim podpornikom iskreno zahvaljujemo. V vseh letih svojega delovanja tudi nismo prejeli nobenih sredstev iz državnega proračuna. V upanju, da bo pravica do dostojanstva vseh ljudi celovito uveljavljena, pri čemer v Srebrni niti posebej izpostavljamo starejše, vas lepo pozdravljamo.
Društvo Srebrna nit – Združenje za dostojno starost
Predsednica mag. Irena Žagar
V zadnjih letih in še posebej v zadnjem mesecu smo slišali veliko neresnic v zvezi z Zakonom o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja (PPKŽ): od svaril pred zdrsom civilizacije in odpiranjem vrat nečlovečnosti do namigov, da bo država začela odstranjevati šibke in bolne ljudi. Nadškof Stanislav Zore oznanja, da zakon namesto sočutja daje vrv, s katero si bodo ljudje končali življenje. Zdravniki govorijo predvsem o svojem moralnem bremenu in ne o trpljenju bolnikov. Dr Matjaž Zwitter, onkolog in medicinski etik, cinično svetuje, naj pacienti, ki želijo umreti, pojedo vsa zdravila, ki jih imajo doma, ne pa da obremenjujejo zdravnika. Drugi svetujejo, naj to »raboto« opravljajo farmacevti, veterinarji ali mesarji, domnevno v njihovih očeh tisti, ki ne dosegajo moralne višine zdravnikov. Nasprotniki tekmujejo z zmerljivkami, ki demonizirajo podpornike zakona in državo (morilci, rablji, zastrupljevalci, satanisti, bogokletniki, trgovci z organi, prodajalci smrti, kultura smrti, industrija smrti, državno ubijanje, čiščenje bolnih in starih, varčevalno ubijanje, klavski model, žetev organov, barbarstvo, vrnitev v nacizem). Psovke prihajajo predvsem iz cerkvenih krogov, konservativnih političnih strank, ideoloških medijev in spletnih komentarjev. Ustvarjajo strah in preprečujejo racionalno razpravo. Dokazujejo zgolj to, da nasprotniki zakona nimajo močnih argumentov; zmerjanje razkriva njihovo intelektualno nemoč. Ti ljudje, ki se razglašajo za globoko moralne, verne in človekoljubne, te lastnosti očitno pripisujejo samo sebi, medtem ko svoje sosede, svoje župljane, sodržavljane ter stanovske kolege doma in v državah, kjer je PPKŽ dovoljena in varna, razglašajo za ljudi, ki pobijajo ali bodo pobijali svoje starše ali prodajali njihove organe.
Večina teh napadov ne zasluži resnega komentarja: vsakomur je jasno, da gre za namerno širjenje neresnic, ne za argumente. Nekatere katastrofične napovedi pa zvenijo bolj prepričljivo, ker se sklicujejo na tuje izkušnje ali na scenarije, ki bi bili res mogoči v sistemu brez pravil in nadzora. Namen teh trditev je vplivati na ljudi, ki še niso povsem odločeni. V nadaljevanju bom naštel najpogostejše med njimi in dodal argumente, ki jih zavračajo.
NERESNICA
PPKŽ se bo masovno zlorabljala.
Če bi te trditve držale, bi bili svetovni mediji preplavljeni z aferami, sodnimi postopki in javnimi škandali, države pa bi PPKŽ opuščale. Toda nič od tega se ni zgodilo. Nasprotno – število držav, ki sprejemajo PPKŽ, narašča. V teh državah ljudje o smrti govorijo bolj stvarno in z manj strahu, bolniki in svojci pa doživljajo manj stisk in negotovosti. PPKŽ ne povečuje zlorab – povečuje preglednost. Zlorabe se dogajajo tam, kjer je smrt tabu in se odločitve sprejemajo v tišini, ne pa tam, kjer je pot do konca jasno urejena, dokumentirana in nadzorovana.
NERESNICA
PPKŽ je legalizacija samomora, proti kateremu se borimo.
Ta trditev izhaja iz namernega in nestrokovnega enačenja dveh popolnoma različnih dejanj. Samomor je impulzivno dejanje v trenutku obupa, depresije ali osamljenosti. Naloga zdravstva in družbe je, da samomorilnost zazna in samomore preprečuje, k čemur bo prispevala tudi obravnava takih oseb, če bodo zaprosile za PPKŽ. Pri PPKŽ gre za premišljeno odločitev neozdravljivo trpečega človeka. Odločitev se večkrat preverja in vključuje oceno psihiatra o pacientovi sposobnosti odločanja o sebi.
NERESNICA
Zdravniki, ki so zavezani zdravju in življenju, bodo prisiljeni ubijati.
Nobene prisile ne bo. Zakon sicer nalaga sodelovanje pri PPKŽ vsem lečečim zdravnikom, ki so v Sloveniji javni uslužbenci – za razliko od večine drugih držav, kjer so zdravniki vsaj v osnovnem zdravstvu zasebniki, ki se z državo lahko pogajajo za novo storitev. (Zato se je Slovenija z epidemijo Covida-19 spopadla precej uspešneje kot države z zasebnimi izvajalci.) Zakon pa omogoča ugovor vesti, tako da bodo pri PPKŽ sodelovali le tisti zdravniki, ki postopek razumejo kot skladen z njihovo etiko in strokovno odgovornostjo. Če že govorimo o prisili, se ta danes izvaja nad bolniki: prisiljeni so živeti dlje, kot bi si želeli, čeprav prosijo, naj se njihovo trpljenje konča.
NERESNICA
PPKŽ izriva paliativno oskrbo, ki lahko poskrbi za vse trpeče ljudi.
Tudi najboljši paliativni centri priznavajo, da obstaja skupina bolnikov (3–5 %), pri katerih telesnega in duševnega trpljenja ni mogoče olajšati kljub skrbni paliativni obravnavi. Trditev, da paliativna oskrba lahko poskrbi za vse umirajoče bolnike, ni strokovno, temveč idealizirano stališče. PPKŽ in paliativna oskrba si ne konkurirata, temveč se dopolnjujeta. V več državah se je pokazalo, da je razprava o PPKŽ spodbudila krepitev paliativne oskrbe. To se dogaja tudi v Sloveniji.
NERESNICA
Ljudje bodo pod pritiskom svojcev, da izberejo smrt.
PPKŽ je eden najbolj nadzorovanih postopkov v medicini. Odločitev se preverja več tednov, vključuje pogovore z najmanj tremi med seboj neodvisnimi zdravniki, natančno oceno razumevanja posledic ter večkratno potrditev, da pacient pri svoji želji vztraja. Če obstaja najmanjši dvom o prostovoljnosti, se postopek ustavi. Pritiska dedičev seveda ni mogoče povsem izključiti , vendar je tak pritisk ali celo nezakonito poseganje v bolnikovo življenje v urejenem postopku PPKŽ veliko lažje zaznati kot danes, ko se morebitna kazniva dejanja lahko dogajajo v tišini za štirimi stenami. PPKŽ je za takšne namene najslabša možna pot, saj se med postopkom lahko razkrije poskuse zlorabe.
NERESNICA
Bolniki se bodo odločali za smrt, ker nočejo biti breme za svojce.
Ni podatkov, da bi se k PPKŽ pogosteje zatekali ljudje iz socialno ali ekonomsko prikrajšanih okolij. Prav nasprotno: večina prosilcev je nadpovprečno izobraženih in materialno preskrbljenih. To niso posamezniki, ki bi se počutili kot breme, temveč ljudje, ki znajo jasno izraziti svojo voljo.
Vzroki za njihovo željo po PPKŽ so napredovale oblike raka, hude nevrološke in druge kronične bolezni ter izguba samostojnosti in nadzora nad lastnim telesom, s tem pa tudi izguba smisla življenja in identitete. Občutka dolžnosti do svojcev raziskave ne zaznavajo med glavnimi razlogi.
NERESNICA
Na Nizozemskem ubijajo ljudi brez njihove privolitve.
Na Nizozemskem zabeležijo posege, ki so bili zaradi pacientove neprisebnosti izvedeni brez njegovega soglasja in so se končali s smrtjo, na primer paliativno sedacijo, odklop z respiratorja in zdravljenje z dvojnim učinkom, kot evtanazijo brez privolitve. Ta dejanja se v Sloveniji sploh ne registrirajo. Transparentno beleženje vseh postopkov, ki se v tej državi zaključijo s smrtjo, nasprotniki PPKŽ namerno potvarjajo. Neprostovoljne evtanazije – torej usmrtitve pacienta, ki bi pri polni razsodnosti temu nasprotoval, na Nizozemskem ni.
NERESNICA
V Kanadi 15 odstotkov organov prihaja od evtanaziranih pacientov.
Resnica je drugačna: med ljudmi, ki se odločijo za PPKŽ, je 15 odstotkov takih, ki izrazijo željo po darovanju svojih organov kot plemenito dejanje pred smrtjo. Za predsmrtno darovanje se seveda odločajo tudi mnogi drugi, tako da je med vsemi darovalci organov v Kanadi manj kot 1 odstotek tistih, ki so umrli v postopku PPKŽ. Njihove donacije so prostovoljne, dvakrat pisno potrjene, večstopenjsko preverjene in ločene od postopka PPKŽ.
Slovenija že dolgo spodbuja vnaprejšnjo odločitev za darovanje organov in postavlja take posameznike za vzgled. Nobenega razloga ni, da bi bilo to sporno pri ljudeh, ki zaprosijo za PPKŽ. Gre za zadnji izraz solidarnosti in pripadnosti človeški skupnosti.
NERESNICA
V nekaterih državah se z organi umrlih trguje in bogati.
Gre za nizkotno laž, namenjeno zastraševanju ljudi. V dvajsetih letih izvajanja PPKŽ ni bil v tujini zabeležen niti en primer prodaje organov ali kakršne koli druge finančne koristi. V vseh državah, kjer je PPKŽ dovoljena, je trgovanje z organi strogo prepovedano, darovanje pa je prostovoljno, natančno dokumentirano in nadzorovano. Si sploh lahko zamislimo, da bi tako trgovanje potekalo, neizogibno ob udeležbi zdravnikov, in ga nihče ne bi zaznal?
NERESNICA
PPKŽ poraste pred dopusti, ker želijo bolniki razbremeniti svojce.
Trditev ne drži in izvira iz zgrešene analogije z evtanazijo hišnih ljubljenčkov, ki res nekoliko naraste pred poletnimi dopusti, ker lastniki bolnih živali ne morejo zagotoviti njihove oskrbe. Nasprotniki so ta podatek brez sramu prenesli na ljudi. V državah, kjer je PPKŽ dovoljena, ni ugotovljenega nikakršnega sezonskega porasta. To je tudi praktično nemogoče, saj PPKŽ ni nekaj, kar bi bilo mogoče “urediti” v tednu dni. Gre torej za mit, namenjen vzbujanju strahu in krivde. Hkrati je globoko žaljiv do bolnikov, ki neznosno trpijo, do njihovih svojcev in do zdravnikov, ki v postopku sodelujejo.
NERESNICA
Zakon pomeni zdrs v nacistično evgeniko.
To je ena od najbolj grozljivih manipulacij. Nacisti so proti njihovi volji pobijali »manjvredne« bolnike in pripadnike izbranih etničnih skupin. Nasprotno PPKŽ pomaga ljudem, ki sami prosijo za smrt, ker jim je trpljenje postalo neznosno. Kdor ta dva postopka izenačuje, dela krivico tako trpečim ljudem danes kot žrtvam nacizma nekoč.
NERESNICA
Kdor podpira PPKŽ, podpira kulturo smrti.
To ni argument, temveč obtožba, namenjena utišanju in moralni diskvalifikaciji zagovornikov. Nihče, ki podpira PPKŽ, ne slavi smrti. Prav nasprotno – zagovarja življenje, ki ima za človeka vsebino, smisel in dostojanstvo, ter pravico, da ne ostane ujet v neznosnem trpljenju, ko življenje postane zgolj podaljševanje bolečine.
Ironija je, da tisti, ki govorijo o »kulturi smrti«, branijo sistem, v katerem je človek prisiljen trpeti, tudi ko jasno pove, da tega ne zmore več. To ni obramba življenja, temveč obramba trpljenja – vztrajanje pri načelu ohranjanja telesa za ceno človeka.
Zagovorniki PPKŽ stojijo na strani človeka – njegove bolečine, njegove želje po dostojanstvu in njegove pravice, da ostane gospodar svojega življenja tudi takrat, ko se izteka. Zakon o PPKŽ ne daje državi pravice, da koga ubije; prav nasprotno, moč daje posamezniku; da ne postane ujetnik tuje volje, institucije ali ideologije.
Zakon je namenjen vsakomur, čeprav se bodo po pomoč zatekli le redki; nihče med nami ne ve, ali bomo med njimi tudi sami. Vsem prinaša isto vrednoto: možnost odločanja. Blaži tesnobo ob misli na morebitno trpljenje ob koncu življenja, saj bomo sami odločali, kako bomo takrat ravnali. Tistim, ki PPKŽ iz moralnih ali verskih razlogov ne bodo izbrali, zakon ne jemlje ničesar; njihova odločitev ostaja nedotakljiva. Pravica do PPKŽ nikogar ne zavezuje, da jo uporabi - le omogoča, da vsak človek svobodno sledi svoji vesti.
PPKŽ je pravica, izpeljana iz temeljnih človekovih pravic do dostojanstva in avtonomije: da o svojem telesu, svojem trpljenju in svojem koncu odločamo sami. To ni kultura smrti. To je kultura sočutja in spoštovanja človeka do zadnjega trenutka.
Na referendumu bomo odločali o tem, ali bomo tudi v zadnjih trenutkih svojega obstoja še vedno suvereni nad samim seboj – ali pa to suverenost prepustimo drugim. Gre za vprašanje, ki presega politiko, vero in medicino; dotika se našega lastnega razumevanja človeka, svobode in dostojanstva. Zato te odločitve ne smemo prepustiti drugim.
dr. Dušan Keber v Objektivu, 21. 11. 2025
Ko ne vidite več smisla vsak dan hujšega trpljenja
in od vašega vse bolj in bolj nevzdržnega življenja
imajo kaj koristi le lastniki delnic farmacije
in poklicni propagatorji moralne industrije,
ki živi od proizvajanja strahu pred krivo vero
in še hujšim – pred človekovo svobodno voljo in izbiro,
slednji pravijo, da morate trpet, dokler ne mine
ob blažilcih bolečine in čudesih medicine,
resda sicer ne po kakšni prav zelo naravni poti,
kar pa njih, ki se sklicujejo na stvarnika, ne moti
in so proti temu, da ima vsak pravico dostojanstveno odit s sveta.
A mi, ki verjamemo, da naša življenja niso zgolj sveta, temveč tudi naša,
in da daljšanje trpljenja tega, ki želi odit, ni izraz ljubezni do trpečega,
bomo glasovali ZA.
Avtor:Andrej Rozman Roza posebej za Srebrno nit in ZPPKŽ