Colors: Purple Color

Ko ne vidite več smisla vsak dan hujšega trpljenja

in od vašega vse bolj in bolj nevzdržnega življenja

imajo kaj koristi le lastniki delnic farmacije

in poklicni propagatorji moralne industrije,

ki živi od proizvajanja strahu pred krivo vero

in še hujšim – pred človekovo svobodno voljo in izbiro,

slednji pravijo, da morate trpet, dokler ne mine

ob blažilcih bolečine in čudesih medicine,

resda sicer ne po kakšni prav zelo naravni poti,

kar pa njih, ki se sklicujejo na stvarnika, ne moti

in so proti temu, da ima vsak pravico dostojanstveno odit s sveta.

A mi, ki verjamemo, da naša življenja niso zgolj sveta, temveč tudi naša,

in da daljšanje trpljenja tega, ki želi odit, ni izraz ljubezni do trpečega,

bomo glasovali ZA.

 

Avtor:Andrej Rozman Roza posebej za Srebrno nit in ZPPKŽ

Vsak nosi v sebi to tesnobo
Dobil sem naslednje pismo:
»Pred referendumom o zakonu o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja je premalo rečenega in napisanega, da zakon ne prinaša olajšanja samo tistim, ki neznosno trpijo, temveč tudi tistim, ki so danes še zdravi in polni življenja. Sam spadam med te slednje. Rad bi živel, dokler bo življenje imelo okus – dokler bom čutil bližino svojih dragih, dokler bom zmogel pogledati sonce in se nasmehniti malim rečem. Ampak čeprav sem šele dobro vstopil v odraslo dobo, me ne tako redko spreleti tesnoba ob misli, da mi nekoč utegne ostati le še trpljenje. Nočem tega, kar je doživljala moja stara mama. Zakon mi zagotavlja, da me prihodnost ne bo ujela v brezizhodno past. Ne vem, kako se bom takrat odločil, ampak imel bom možnost odločanja. Zato kot navaden državljan brez velikih besed in teorij iz srca podpiram zakon.«
Ko razmišljamo o koncu svoje življenjske poti, nas misel na smrt ne spravlja v tolikšno tesnobo kot ugibanja o dnevih, tednih in mesecih pred smrtjo. Nas čaka blagodejna smrt v spanju, ko se bo srce brez vsakršnega predhodnega napovedovanja ustavilo, ali pa dolgotrajno umiranje, ki bo prineslo razpadanje telesa in duha, bolečine z vsakim vdihom in gibom, dušenje s paničnim lovljenjem zraka, izgubo dostojanstva ob odpovedovanju telesa, odvisnost od pomoči drugih in bolečino najbližjih? Smrti ne občutimo, trpljenje pred smrtjo pa je resnično.
Trpljenje lahko odpravimo ali olajšamo z zdravljenjem, s paliativno oskrbo in s sočutno nego, a vemo, da obstajajo primeri, kjer medicina in država ne moreta preprečiti vsega trpljenja in razčlovečenja. Takrat možnost prostovoljnega končanja življenja ne pomeni zanikanja življenja, temveč uveljavljanje nove razsežnosti svobode: svobode, da človek umre brez ponižanja, v miru in v skladu s svojo voljo. Prav v tem je pomen zakona, ki dovoljuje pomoč pri končanju življenja – družba z njim sporoča, da spoštuje človeka do zadnjega trenutka in da ga ne bo silila v obstoj proti njegovi volji. V takih skrajnih primerih pomoč pri končanju življenja ni poraz človečnosti, temveč njen vrhunec: dejanje sočutja in priznanje, da podaljševanje trpljenja proti človekovi volji ni spoštovanje življenja, ampak zanikanje njegove globlje vrednosti.
Prepoved pomoči pri končanju življenja ne omejuje le svobode tistih, ki bi to možnost želeli imeti, ampak tudi tiste, ki ji nasprotujejo. Če je pomoč prepovedana, je njihovo življenje do zadnjega diha posledica odločitve drugih – države in cerkve. Šele ko prepoved odstranimo, bodo pomoč pri končanju življenja zaradi neznosnega trpljenja resnično zavračali po lastni volji. Obe odločitvi bosta postali enakovredni in posledica svobodne, avtonomne odločitve.
Našteti razmisleki v enaki meri veljajo tudi za ljudi, ki se jim življenje še dolgo ne bo izteklo: zakon jim prinaša olajšanje ob zavedanju, da tudi v najbolj skrajnih okoliščinah ne bodo izgubil pravice odločanja. Možnost izbire pomeni, da živijo v državi, kjer bo njihovo dostojanstvo spoštovano do konca. Zakon jim daje občutek varnosti: nekje na obzorju obstaja izhod v sili, ki ga morda nikoli ne bo treba uporabiti, a že sama njegova prisotnost pomirja. Zakon priznava tudi pomen sočutja. Družba, ki je pripravljena pomagati svojim najranljivejšim, ko jih trpljenje preseže, sporoča vsakemu od svojih članov, da bolečina ni nekaj, kar moraš prenašati sam. To spoznanje te lahko naredi bolj občutljivega za trpljenje drugih – za bolne, za ostarele, za ljudi, ki ne zmorejo več. Uči te, da sočutje ni samo čustvo, ampak tudi pravica in družbeni dogovor, ki ga je mogoče udejanjiti.
Morda prav zato družbe, ki so odprte do vprašanja evtanazije in pomoči pri samomoru v skrajni sili, kažejo višjo stopnjo zaupanja med ljudmi. Če vemo, da nam drugi priznavajo pravico do svobodne odločitve o tem, kako hočemo končati svoje življenje, čutimo, da smo kot osebe spoštovani do zadnjega trenutka. To spoštovanje krepi tudi solidarnost: če želimo svobodno izbiro zase, jo moramo priznati tudi drugim.
Tesnoba ob misli na smrt bo vedno ostala – ker je v svojem bistvu eksistencialna. Toda tesnobo ob misli na trpljenje pred smrtjo lahko kot skupnost vsaj ublažimo. Ne le z zdravili in paliativno oskrbo, temveč tudi s priznavanjem svobode odločanja. Če namesto ohranjanja življenja za vsako ceno priznamo, da je včasih največja vrednost življenja možnost njegovega mirnega zaključka, potem tudi tesnoba izgubi veliko svoje moči. Pravica do odločanja o lastnem odhodu zmanjšuje tesnobo ob misli na čas pred smrtjo. V tem se pomoč pri končanju življenja razkriva kot izraz solidarnosti in spoštovanja dostojanstva.
Tak zakon ne zmanjšuje ljubezni do življenja – ravno nasprotno, krepi jo. Omogoča, da življenje živimo bolj polno in z manj tesnobe, saj vemo, da ga nikoli ne bo treba živeti proti lastni volji. Svoboda ob koncu daje novo razsežnost tudi svobodi sredi življenja: potrjuje, da človek ostaja gospodar svojega obstoja do zadnjega diha. Hkrati pa prinaša mir tudi bližnjim, ki vedo, da jim ne bo treba nemočno spremljati razčlovečenja, in krepi zaupanje v zdravstvo ter državo, saj pokaže, da institucije človeku ne odvzemajo njegove volje, temveč mu stojijo ob strani do zadnjega trenutka. Takšna pravica odpira prostor za iskren pogovor o smrti, ki ruši tabuje in nas kot skupnost uči, da sočutje ni le osebni občutek, temveč tudi družbena zaveza.

 

Pozdravljeni!

Tako kot pred preteklimi volitvami in referendumi so na Danes je nov dan tudi za referendum o uveljavitvi Zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja pripravili vodič po volilnih postopkih za tiste, ki iz različnih razlogov ne morejo glasovati po običajnem postopku – za zdomce, osebe s telesno oviranostjo in vse, ki bodo na dan referenduma o prostovoljnem končanju življenja drugod po v Sloveniji.

Vodič korak za korakom pojasni vse možnosti glasovanja, pomembne roke in postopke, da nihče ne ostane brez možnosti soodločanja o tem pomembnem vprašanju.

Vabimo vas, da vodič delite naprej – z vašimi člani, uporabniki ali sledilci na družbenih omrežjih. S skupnimi močmi lahko dosežemo, da bo svoj glas oddalo čim več ljudi.

 

Povezava do vodiča: https://vodici.djnd.si/referendum/dostojna-smrt/.

Tri pisma, trije neuslišani klici

Prizadevanja za uzakonitev pomoči pri prostovoljnem končanju življenja (PPKŽ) niso zgolj zgodba o nastajanju zakona, temveč tudi zgodba o treh osebnostih, ki so s svojimi pogumnimi pričevanji in pozivi stopile pred javnost, da bi dale glas trpljenju, za katerega družba predolgo ni želela slišati in ga nasprotniki zakona o PPKŽ tudi danes ne priznavajo.


Prva je zgodba akademika Janka Pleterskega, zgodovinarja in vrhunskega intelektualca, ki je v visoki starosti, slep, gluh in v plenicah, ko se je njegovo življenje skrčilo na neznosno tišino in temo, pri polni zavesti čakal na smrt. Po poskusu samomora, ki so ga preprečili negovalci, je pisal državnemu zboru: »Želim izraziti svojo željo, da uveljavim svojo osebno človekovo pravico do smrti. Izrazil sem svojo željo tudi s svojim dejanjem, o katerem priča brazgotina pod zapestjem moje levice. Ta brazgotina priča tudi o tem, da sistem v Sloveniji te moje človekove pravice ne priznava.« Prejel je uradniški odgovor, ki je pomenil zavrnitev njegove pobude.
Potem je tu zgodba legendarne učiteljice Alenke Čurin Janžekovič, ki so ji zaradi dedne bolezni razpadale kosti in sklepni hrustanci in ki je po številnih operacijah in obdobjih neznosnih bolečin rekla: Dovolj. Napisala je knjigo, v katero je med drugim zapisala:
»Ljubim to lepo življenje. Želim, da mi ostane tako ljubo in da mi zadnji dnevi in zadnja leta tega ne uničijo… Ta knjiga je moje poslovilno pismo. Upam in želim si, da bo družba prepoznala, da je dostojen konec veliko bolj human kot borba za podaljševanje življenja za napredek znanosti.
Kdaj bomo dovolili drug drugemu, da se smemo samostojno odločiti, kako bomo zapustili tostranstvo? Bomo mirno pričakali svoj konec ali v neznosnih bolečinah?... Ne delam si utvar, da bodo zakoni glede tega urejeni, dokler sem še na tem ljubem svetu. Imam pa željo, da se uredijo vsaj prihodnjim generacijam. »
Alenka ni dočakala sprejema zakona, za katerega si je prizadevala. Izbrati si je morala smrt daleč od doma, v Švici, vendar v objemu svojega moža.
In še zgodba, ki je javnost pretresla pred kratkim: zgodba bolnice z rakom, medicinske sestre Vesne Prijatelj, ki je lani pred posvetovalnim referendumom o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja napisala naslednje pismo:
»Najprej bi rada povedala, da sem se soočala s trpljenjem drugih v zadnjih stadijih bolezni kot izvajalka zdravstvene oskrbe, kot vnukinja, kot snaha, kot prijateljica. Počasi sem tudi jaz stopila na to pot. V scenariju zadnjega stadija raka je ta pot (zdravniki rečejo protokol) kar jasna. Uradna medicina mi ponuja le še paliativno zdravljenje. Seveda me je strah, vendar nadaljnjo pot vidim v realni luči brez mižanja in upanja, da se meni to ne bo zgodilo.
Kako naj povem, da bi ljudje razumeli, da gre za pravico do odločanja in ne za uboj? Kako naj pokažem, da je ljubezen do življenja in smrti pravzaprav ljubezen do sebe? Zato sem napisala pismo, ki pojasni, zakaj bi želela, da imam možnost izbire v skladu z Zakonom o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja.
Draga moja ljubezen, moja družina, moji prijatelji, znanci in neznanci, ko bo čas, bi se rada poslovila z občutkom sprejemanja in ne obsojanja moje izbire. Težko je sprejeti, da nekoga ni več v našem življenju. Težko je sprejeti, da nas je kdo zavestno zapustil. Bistvo ljubezni ni "imeti", ampak dovoliti drugemu, da odide, če meni, da mu je tako bolje.
Borim se več kot desetletje za povrnitev zdravja. Vsako jutro najdem razlog ZA življenje, če je le noč mirna in prespana. Še zmorem, še upam, še se smejem, čeprav je bolečina zdaj prisotna skoraj 24 ur. Zavedam pa se, da bodo, prej ali slej, posledice paliativnega zdravljenja oslabile moje telo in um. Čaka me postelja, plenice, cevke, morda tudi zvezane roke, ker bom hotela iztrgati cevi ter oditi iz hladne in prazne bolniške sobe. Ne želim, da je moj zadnji spomin na to zemeljsko življenje bolečina, vonj po izločkih, osamljenost in strah. Želim zaspati v čistih oblačilih, v objemu ljubljenega, čutiti sprejemanje in varnost, slišati bitje njegovega srca, vse dokler moje srce ne preneha utripati. Želim si človeka dostojne smrti takrat, ko ne zmorem več živeti in ko začutim, da je čas za odhod.
Moja prva odločitev ob rojstvu je bila vdih. Pravijo, da so me rahlo udarili po hrbtu za spodbudo. Naj bo moja zadnja odločitev lahek izdih. Ni me treba udariti, le kemijo mi dovolite, da za večno zaspim.
Vse, ki so proti, bi prosila, naj se za vsaj za tri dni in ne da bi vstali, uležejo v posteljo, in to v plenicah. Naj izkusijo, kako zares v praksi izgleda paliativna nega - kolikokrat bi jim zamenjali plenice, kolikokrat nahranili, dali piti in kako bi se počutili v vonju svojih izločkov. Nimamo dovolj kadra za to!
Vsem PROTI - kako bi se ženske počutile ob tem, da veš, da se plenica polni z blatom, tebi pa vse to leze nazaj v vagino ali po hrbtu navzgor? Kako bi se počutili, ko se začne vse to trditi, se lepiti? Potem naj ponovno ocenijo, kaj je dostojanstvo. Če tej izkušnji dodamo bolečino zaradi bolezni ali preležanin, je ta osebna izkušnja kar grozljiva. Vsi, ki so PROTI, mislim, da se bojijo lastne smrti, procesa trpljenja ob umiranju pa si na sebi ne predstavljajo. Vprašala sem starejšega zdravnika, ki je tudi globoko veren, ali bi pristal na opisano situacijo pri sebi? Ali bi pa morda premislil o tabletkah, ki bi ga odpeljale v spanje in smrt? Rekel je, da res mora še enkrat premisliti o svojih prepričanjih.«
Vesni se želja ni uresničila, sprejeti zakon še ni začel veljati. V bolnišnici se je dvakrat poskušala usmrtiti s privarčevanim morfijem. Čeprav je pred tem pisno izrazila voljo, da se je ne oživlja, je osebje to storilo obakrat in jo nato premestilo na zaprti oddelek psihiatrične klinike, verjetno zaradi domneve, da je njeno dejanje posledica duševne motnje, zasliševala jo je tudi policija, ki je iskala sostorilca. Ko so jo po več intervencijah premestili nazaj na onkološki inštitut, se je več ur odrekala protibolečinski terapiji, da je bila dovolj zbrana za posnetek, v katerem roti, naj ji pomagajo umreti. Končno so ji zdravniki naklonili paliativno sedacijo, domnevno z istim sredstvom, kot ga je uporabila sama. Da je obveljala njihova in ne njena volja, so ji življenje podaljšali za devet dni trpljenja. Ne samo njej, tudi njenemu soprogu.
Vesnino pismo govori za vse, ki se znajdejo v stanju, ko jim medicina ne more več ponuditi ozdravitve, ampak le podaljševanje trpljenja. Poziva k spoznanju, da paliativna medicina, čeprav neprecenljiva in v veliko pomoč trpečim bolnikom, ne more v vseh primerih preprečiti izgube dostojanstva, odpraviti bolečin ter zakriti razjed, katetrov in kopanja v izločkih. Pri želji po končanju življenja ne gre samo za strah pred telesnim trpljenjem, gre tudi za strah pred odpovedovanjem lastnega telesa in umskim razkrojem, za zavedanje, da izginjaš s sveta kot oseba, ki so jo poznali tvoji bližnji in drugi ljudje; torej si mrtev pred svojo fizično smrtjo, pa te še vedno negujejo in čakajo, kdaj se bo tvoje srce naveličalo in ustavilo. O tem, kaj je znosno ali neznosno trpljenje, lahko odloča samo tisti, ki tako trpljenje doživlja.
Najlepše v Vesninem pismu je njena opredelitev ljubezni. »Bistvo ljubezni ni imeti, ampak dovoliti drugemu, da odide, če meni, da mu je tako bolje.« To je globoko sporočilo vsem, ki se bojijo, da bi zakon pomenil »legalizirano smrt«. Ne, zakon pomeni možnost – da človek, ki je izčrpal vse možnosti za obvladovanje trpljenja, sam odloči, kakšen bo njegov zadnji trenutek. Ne pomeni, da mora kdorkoli uporabiti to pravico. Pomeni le, da obstaja. Da živimo v državi, ki to pravico podpira.
Dušan Keber, soavtor ZPPKŽ

Pismo dr. Vesne Prijatelj
Posthumna objava z dovoljenjem avtorice

Najprej bi rada povedala, da sem se soočala s trpljenjem drugih v zadnjih stadijih bolezni kot izvajalka zdravstvene oskrbe, kot vnukinja, kot snaha, kot prijateljica. Počasi sem tudi jaz stopila na to pot. V scenariju zadnjega stadija raka je ta pot (zdravniki rečejo protokol) kar jasna. Uradna medicina mi ponuja le še paliativno zdravljenje. Seveda me je strah, vendar nadaljnjo pot vidim v realni luči brez mižanja in upanja, da se meni to ne bo zgodilo.
Kako naj povem, da ljudje razumejo, da gre za pravico do odločanja in ne za uboj? Kako naj pokažem, da je ljubezen do življenja in smrti pravzaprav ljubezen do sebe? Zato sem napisala pismo, ki pojasni, zakaj bi želela, da imam možnost izbire v skladu z Zakonom o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja.

Draga moja ljubezen, moja družina, moji prijatelji, znanci in neznanci,

ko bo čas, bi se rada poslovila z občutkom sprejemanja in ne obsojanja moje izbire. Težko je sprejeti, da nekoga ni več v našem življenju. Težko je sprejeti, da nas je kdo zavestno zapustil. Bistvo ljubezni ni "imeti" ampak dovoliti drugemu, da odide, če meni, da mu je tako bolje.
Borim se več kot desetletje za povrnitev zdravja. Vsako jutro najdem razlog ZA življenje, če je le noč mirna in prespana. Še zmorem, še upam, še se smejem, čeprav je bolečina zdaj prisotna skoraj 24 ur. Zavedam pa se, da bodo, prej ali slej, posledice paliativnega zdravljenja pešale moje telo in um. Čaka me postelja, plenice, cevke, morda tudi zvezane roke, ker bom hotela iztrgati cevi ter oditi iz hladne in prazne bolniške sobe. Ne želim, da je moj zadnji spomin na to zemeljsko življenje bolečina, vonj po izločkih, osamljenost in strah. Želim zaspati v čistih oblačilih, v objemu ljubljenega, čutiti sprejemanje in varnost, slišati bitje njegovega srca, vse dokler moje srce ne preneha utripati. Želim si človeka dostojne smrti takrat, ko ne zmorem več živeti in ko začutim, da je čas za odhod.
Moja prva odločitev ob rojstvu je bila vdih. Pravijo, da so me rahlo udarili po hrbtu za spodbudo. Naj bo moja zadnja odločitev lahek izdih. Ni me treba udariti, le kemijo mi dovolite, da za večno zaspim.

Vse, ki so proti, bi prosila, naj se za vsaj za tri dni in ne da bi vstali, uležejo v posteljo, in to v plenicah. Naj izkusijo, kako zares v praksi izgleda paliativna nega - kolikokrat bi jim zamenjali plenice, kolikokrat nahranili, dali piti in kako bi se počutili v vonju svojih izločkov. Nimamo dovolj kadra za to!
Vsem PROTI - kako bi se ženske počutile ob tem, da veš, da se plenica polni z blatom, tebi pa vse to leze nazaj v vagino ali po hrbtu navzgor? Kako bi se počutili, ko se začne vse to trditi, se lepiti? Potem naj ponovno ocenijo, kaj je dostojanstvo. Če tej izkušnji dodamo bolečino zaradi bolezni ali preležanin, je ta osebna izkušnja kar grozljiva. Vsi, ki so PROTI, mislim, da se bojijo lastne smrti, procesa trpljenja ob umiranju pa si na sebi ne predstavljajo. Vprašala sem starejšega zdravnika, ki je tudi globoko veren, ali bi pristal na opisano situacijo pri sebi? Ali bi pa morda premislil o tabletkah, ki bi ga odpeljale v spanje in smrt? Rekel je, da res mora še enkrat premisliti o svojih prepričanjih.

Dajte, prosim, tudi vi, ki ste PROTI.

 

Srebrna nit ob objavi pisma

Avtorica pisma dr. Vesna Prijatelj nobene od svojih želja ni mogla uresničiti, ker Zakon o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja še ni uveljavljen.

Ker ji v razmerah veljavne obravnave pacientov niso dovolili umreti po osebni odločitvi, ker so jo kljub njeni predhodni pisni prepovedi dvakrat oživljali, ker so jo prepeljali na zaprti oddelek Psihiatrične klinike UKC v Ljubljani in tja k njej napotili policijo. Ker so jo od tam, saj je bila povsem prisebna, premestili nazaj na Onkološki inštitut, na oddelek za paliativno oskrbo, kjer so ji zdravniki potem naklonili paliativno sedacijo in s tem konec življenja.

Da je obveljala njihova in ne njena volja, so ji življenje podaljšali za devet dni trpljenja. Ne samo njej, tudi njenemu soprogu so s svojim ravnanjem povzročili hudo trpljenje, ki ga po Vesnini smrti dodatno podžigajo, saj mu še vedno niso izročili njene zdravstvene dokumentacije.

 

Društvo Srebrna nit – Združenje za dostojno starost
Mag. Irena Žagar, predsednica
Prof. dddr. Andrej Pleterski, vodja delovne skupine za PPKŽ

 

Spoštovani žalujoči,

z Vesno sva se v živo videla dvakrat. Zakaj potem stojim tu in govorim? Ker naju druži skupno prizadevanje za uveljavitev zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja.

Za uveljavitev te nove človekove pravice si je prizadevalo že mnogo ljudi in si sedaj prizadeva še več ljudi. In čeprav gre za izrazito skupinsko prizadevanje, mu dajejo človeško poosebljenje tri osebe: moj oče Janko, Alenka Čurin Janžekovič in sedaj tudi Vesna.

Vsakdo od njih zaznamuje posebno stopnjo dogajanja, hkrati pa so vsi doživeli podobno izkušnjo srečanja z zdravniškim paternalizmom. Moj oče je javno pozval Državni zbor, naj uzakoni pravico do svobodne izbire ob koncu življenja, potem ko so mu proti njegovi volji preprečili poskus samousmrtitve. Moje sklicevanje na očetovo vnaprejšnjo pisno odpoved zdravniški pomoči je bilo neuspešno. Pred namestitvijo v psihiatrično kliniko so ga rešili gluhota, slepota in dopolnjenih 95 let. Nedvomno pa tudi sočuten razum kirurga na urgenci, ki mu je zašil prerezano zapestje. Temu je sledilo zanimanje javnosti, sklenitev zavezništva z Biserko Marolt Meden in moj vstop v krog Srebrne niti združenja za dostojno starost, katerega podpornica je postala tudi Vesna.

Istočasno z mojim očetom je svojo željo po končanju življenja javno na televiziji izpovedala tudi Alenka Čurin Janžekovič. Tudi ona se je pridružila Srebrni niti in nastopila na vrsti javnih srečanj z nasprotniki našega prizadevanja. Njihove ugovore in pogosto trditev, da ne poznajo nikogar, ki bi si želel umreti, je razorožila že samo s svojo pojavo, kaj šele nato s svojim nagovorom. Opisal sem ji, da ima vlogo kljuna bojne ladje, s katero uničujemo nasprotnikove galeje.
Zakaj si nekdo iz ljubečega družinskega kroga z vso možno prijateljsko in zdravstveno podporo, nekdo, ki je imel še vedno občutek koristnosti, želi umreti, je Alenka pretresljivo opisala v svoji avtobiografiji z naslovom "Sam bog naj jo bere". In ko je bila na zadnji in najtežji operaciji ter je pomolila kirurgu svojo pisno izjavo o prepovedi oživljanja, je kirurg to izjavo zaničljivo potisnil v stran. Pred dvema letoma in pol je Alenka končala svoje življenje v Švici v ljubečem objemu moža z nasmeškom na obrazu. Žal pa ji je bilo, da tega ni mogla storiti doma, kar je bila njena velika, a neuresničena želja.

Odtlej je bojni kljun naše galeje vse bolj postajala Vesna. Zavestno. In ko sva pred dobrimi tremi meseci govorila po telefonu, se je veselila, da bo zakon o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja kmalu sprejet in bo življenje lahko zaključila, kot si je zamislila, v objemu ljubljenega, čutiti sprejemanje in varnost, slišati bitje njegovega srca, vse dokler njeno srce ne preneha utripati. A ni šlo tako. Nasprotniki zakona njegovo uveljavitev zadržujejo z izkoriščanjem prav vseh postopkovnih možnosti. Za nameček se je Vesna srečala še z zapovedmi zdravniškega paternalizma, pa katerih imajo trmasta in neusmiljena prizadevanja za človeško življenje prednost pred bolnikovim dobrim počutjem in zmanjševanjem njegovega trpljenja. In seveda zdravniški paternalizem dobro ve, da je vsak poskus končanja življenja duševna motnja, ki jo je treba odpraviti na psihiatrični kliniki.

Vesna je poznala zdravstveni sistem do zadnjih podrobnosti, tudi paternalistično miselnost, ki nasprotuje uveljavitvi ZPPKŽ. Verjamem, da se je dobro zavedala, da masko molka in sprenevedanja lahko razbije samo javnost njenega trpečega konca in ekscesnost njegove obravnave. Koliko ljudi je sposobnih v zadnjih urah svojega življenja posneti samega sebe in poskrbeti za objavo?
Vesna je bila velika, junaška borka. Z vsem naštetim nam je dala zadnje, zelo pomembno, vendar tudi obvezujoče darilo. Da z njeno zgodbo dosežemo uveljavitev Zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja. S tem je tudi v koncu svojega življenja znala najti smisel, smisel za skupno dobro.

Hvala Ti, Vesna

 

Arhiv novic